اطلاعیه

برگزاری نشست ازدواج آسان در مرکز آموزش عالی کوهدشت

۱۳۹۶/۱۲/۱۵

     با حضور ریاست محترم مرکز آموزش عالی کوهدشت جناب آقای دکتر ملکی، اساتید، کارکنان و دانشجویان و با سخنرانی حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا فاطمی مدیر محترم حوزه علوم اسلامی دانشگاه لرستان روز دوشنبه مورخ 12/14 در محل سالن آمفی تئاتر مرکز آموزش عالی کوهدشت نشست ازدواج آسان برگزار گردید. در ابتدای این برنامه دکتر ملکی ضمن خوشامدگویی و تشکر از حاج آقا فاطمی به خاطر حضور در برنامه و نیز تشکر از امور فرهنگی مرکز به خاطر برگزاری این برنامه  فرارسیدن میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) را تبریک گفتند. در ادامه حاج آقا فاطمی به سخنرانی پیرامون ازدواج آسان پرداختند و سپس با پرسش های دانشجویان و بحث پیرامون ابعاد ازدواج آسان جلسه ادامه یافت.  

متن صحبت های دکتر ملکی  در این جلسه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین ان خیر ناصرا و معین والحمدلله رب العالمین

با نام و ياد خداي بزرگ و خداوند جان و خرد.

آمدنم در ابتدای جلسه به این جایگاه تنها به منظور این است که به رسم ادب خیر مقدم عرض کنم خدمت استاد و برادر ارجمندم جناب حجت الاسلام حاج آقا فاطمی مدیر محترم حوزه علوم اسلامی دانشگاه لرستان و تشکر و قدردانی نمایم از حضور گرانقدر ایشان که با توجه به مشغله کاری فراوان، قبول زحمت نموده و دعوت ما را پذیرا شدند و در این جلسه تشریف فرما گردیدند.

عرض سلام و خسته نباشيد دارم خدمت اساتيد بزرگوار، كاركنان عزیز و زحمتكش دانشگاه بالاخص حوزه فرهنگی که پایه گذار این جلسه بودند و برگزاری این جلسه را انجام دادند.

عرض سلام و خسته نباشید دارم خدمت شما دانشجویان عزيز و فرهیختگان جوان، اميدهاي آينده و افتخار آفرينان جامعه اسلامی و تشکر و قدردانی می کنم از شما عزیزان که در این جلسه که برای شما تدارک دیده شده حضور بهم رساندید و انشاالله از سخنان و فرمایشات و رهنمودهای استاد ارجمند جناب حجت الاسلام حاج آقا فاطمی بهره لازم را ببرید.

در خاتمه فرا رسیدن ولادت دخت پیامبر حضرت فاطمه الزهرا را خدمت تمامی مسلمین جهان بالاخص ملت شریف و غیور ایران و شما حاضرین در جلسه تبریک و تهنیت عرض می کنم و انشاالله شما دانشجویان بتوانید از پیروان راستین آن حضرت باشید.

دیگر مسده اوقات نمی شوم و با ذکر صلوات ادامه جلسه را به استاد بزرگوارمان واگذار می کنم.

و من الله التوفیق

حاج آقا فاطمی در ابتدای این جلسه به داستان ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) اشاره کردند و فرمودند: کاملترین ازدواج عالم هستی با سادگی برگزار شد. ایشان گفتند: قید آسان یعنی اینکه ازدواج دشوار هم هست. با پدیده ی ازدواج نکردن یا ازدواج سخت مواجه هستیم که چند سال است که فرهنگ سازان، مردم و خود دخترها و پسر ها ازدواج آسان را پیش کشیدند. در حالی که اساس شریعت اسلام بر سادگی و راحت ازدواج کردن است.

مدیر محترم حوزه علوم اسلامی دانشگاه لرستان در این جلسه گفتند: یکی از مهم ترین لحظه های زندگی انسان در شرایط کمالی ازدواج است. حالات قبل و بعد از ازدواج به نکاتی بسته شده است که برای زندگی مرد و زن خیلی مؤثر هستند. برای بحث ازدواج آسان باید یک مجموعه عوامل دست به دست هم بدهند تا دختر و پسری با هم ازدواج کنند و خوشبخت بشوند.

ایشان گفتند بر اساس آیه شریفه 21 سوره روم که می فرمایند در ازدواج خاصیتی است که بر اساس آن خداوند متعال ازدواج را از نشانه های خودش قرار داده که اگر هدف ازدواج آن خاصیت باشد خوشبختی تضمین می شود. و آن چیزی نیست جز آرامش( لتسکنو الیها). البته این آرامش دو طرفه است هم برای زن است هم برای مرد. پس در ازدواجی که با این هدف خداوند برای انسان در نظر گرفته است که در ادامه اش مودت و رحمت است نباید سخت گیری شود. برای جلوگیری از این سخت گیری مجموعه ای از عوامل درونی و بیرونی برای ازدواج آسان لازم است. عوامل درونی خود دختر و پسر و خانواده های آنان هستند و عوامل بیرونی شامل فرهنگ سازان، رسانه ها، ابزارهای علمی،اساتید، واسطه های ازدواج، مسئولان دولتی و فرهنگی با وضع قانون هایی برای ازدواج و ساده گیری ازدواج، دفاع و حمایت از هر امری که بتواند ازدواج را تسهیل کند و به فراوانی برساند و خود قانون های حمایتی و پشتیبانی ساختاری مثل خوابگاه های متأهلی در دانشگاهها می باشد. اگر هر کدام از این عوامل در جای خودش وظیفه اش را به درستی انجام ندهد به همان اندازه از آسانی ازدواج کاسته شده و بر سختی آن افزوده می شود. بحث ما در اینجا در خصوص نقش دختر و پسر و خانواده ها در ازدواج آسان است.   

حاج آقا فاطمی در ادامه فرمودند: انگیزه اصلی از ازدواج بنا به نظر قرآن کریم آرامش است که ضلعی در کنارش قرار دارد به نام آسایش که آرامش را فدای آن می کنند و این یکی از مواردی است که باعث سخت شدن ازدواج می شود. نگاه تأمین آسایش، نگاه کار، معیشت، خانه و .. باعث به تعویق افتادن بسیاری از ازدواج ها می شود. از طرف دیگر بسیاری از جوانان پسر این امکانات را ندارند. پس باید چکار کرد که  با نگاه به آرامش آسایش را در کنارش آورد؟ حاج آقا فاطمی گفتند: اولین عاملی که برای ازدواج آسان به آن نیاز داریم نوع نگاه به ازدواج است. اگر نگاه جوان نگاه همه جانبه و وسیع باشد می داند که تحصیلات، اخلاق، صداقت و ... را در کجا بگذارد. ایشان در ادامه گفتند: چون غایت ازدواج آرامش است و شرایط زندگی تغییر کرده، اشتغال بسیار سخت شده و عمده قانون های حمایت کننده بسیار اندک و یا تعریف نشده هستند اگر دختر و پسر بتوانند به یک ادبیات مستحکم و منطقی در خانواده خود برسند و با آن همدیگر را به همدیگر معرفی کنند می توانند موانع را بردارند. پس دومین حرکت بعد از نگاه به ازدواج این است که دختر و پسر بدانند که در خانواده ها نفوذ دارند تا بتوانند آنها را قانع کنند. دانشجویان عزیز اگر می توانید در خانواده مؤثر هستید و نه های خانواده را عاقلانه و عالمانه و بر اساس اصول تنظیم کنید، حمایت کنید در غیر این صورت هم اجبار خانواده را نپذیرید.

حاج آقا فاطمی افزودند: جوانان باید دو معیار را در ازدواج در نظر بگیرند: 1. معیار اساسی و رکنی که باید همیشه اول باشد مثل فهم، منطقی بودن، ریشه خانوادگی و 2 . معیاری که شرط کمال است مثل موی سر برای مردان که اگر داشت خوبه اگر نداشت نباید جز شرط اصلی بیاید.

ایشان درخاتمه گفتند: دانشجویان عزیز با تصحیح نگاه و رسیدن به آرامش در ازدواج و با کمک نگرفتن در محدوده عواملی که اگر نقش خود را ایفا می کردند ازدواج آسان می شود، و بپذیرید که با اجبار ازدواج نکنید به علاوه لطف پروردگار عالم که وعده داده شده حتی اگر فقیر باشید بی نیاز می شوید ازدواج آسان خواهد بود و اگر این کار را نکنید ازدواج آسان نخواهد بود و  ممکن است اصلأ ازدواجی نباشد. جلسه در ادامه با طرح سوال از سوی دانشجویان و پاسخ های حاج آقا فاطمی در ساعت 12:10 پایان یافت.


 



 


۱۳۹۶/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰
۴۶۳ بازدید