اطلاعیه

برگزاری مراسم عزاداری و سخنرانی شب اربعین در خوابگاه فاطمیه مرکز آموزش عالی کوهدشت

۱۳۹۶/۰۸/۲۰

 مراسم عزاداری فرارسیدن چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) و اصحاب با وفایش شب چهارشنبه  مورخ 96/8/17 با حضور حاج آقا رفیعی استاد محترم حوزه باقرالعلوم شهرستان کوهدشت در خوابگاه فاطمیه مرکز آموزش عالی کوهدشت برگزار گردید. 
حاج آقا رفیعی سخنران این مراسم طی سخنانی فرمودند: یکی از علائم مؤمن زیارت اربعین خواندن است. امام صادق (ع) در متن زیارت اربعین می فرماید: خدایا به زیارت کسی می آیم که جان و خون خودش را در خاک کربلا ریخته تا بندگان تو را از جهل و حیرت و جامعه ای که فساد در آن پیدا شده نجات دهد. این نشانگر این مطلب است که امام حسین (ع) چه کرده، چه هدفی را دنبال کرده و جامعه ای که امام حسین (ع) در آن زندگی کرده چه جامعه ای بوده است.
دو نوع جاهلیت داریم: جاهلیت کهنه و جاهلیت نو در جاهلیت کهنه گاو پرستی، سنگ پرستی و چوب پرستی بوده اما در جاهلیت نو نماز هست اما بدون ولایت، بدون امامت و بدون مظهریت اسماءالحسنی که امام حسین (ع) مظهر این اسماء است. امام حسین (ع) در جامعه ای که غرق در جاهلیت بود قیام کرد. دین پیغمبر از مسیر خود خارج شده و سیاست رسول خدا به انحراف کشیده می شد. در این جامعه مملو از فساد می خواهند دین زدایی و تقدس زدایی کنند که امام حسین (ع) نباشد که این کار را هم کردند تقدس زدایی کردند که در طول ده سال حکومت امام حسین (ع) 57 ساله مردم برای مسائل دینی به ایشان مراجعه نمی کنند و به عبدالله بن عمر مراجعه می نمایند. این طور جامعه ای دستخوش انحراف اعتقادی، سیاسی و اخلاقی شده که در زمان یزید انحراف اخلاقی به اوج خود می رسد. لذا امام حسین (ع) می خواهند مردم را نجات دهد که دچار انحراف نشوند.
 ایشان 4 ماه و ده روز در مکه تبلیغ کرد سخنرانی نمود ولی جز بستگان و غلامان امام (ع) کسی از مردم مکه و مدینه ایشان را در کربلا همراهی ننمود. اگر در زیارت عاشورا می گوییم سلام بر اصحاب حسین (ع) باید بفهمیم که یاران امام حسین (ع)  کسانی بودند که امام در شب عاشورا آنها را آزاد کرد ولی آنها امام را تنها نگذاشتند. و گفتند اگر هزار بار مار را بکشند و زننده کنند دست از تو بر نمی داریم. ولی امت پیغمبر در جنگ احد ایشان را تنها گذاشتند. عشق امام حسین (ع)  آنها را ماندگار کرد . اصحاب حسین (ع) این طور افرادی بودند.
اگر امام حسین (ع)  در روز عاشورا اظهار عطش می کند، علی اصغر را بر دست می گیرد و به جای اسب سوار بر شتر می شود به خاطر هدایت مردم است. به خاطر این است شاید عده ای نجات یابند و گرنه امام می دانست که شهید می شود.

حاج آقا رفیعی در ادامه سخنانشان گفتند: ما نباید امام حسین (ع) را با خودمان مقایسه کنیم در درون ما کینه، نفرت، حسد وجود دارد ولی ایشان سراسر محبت است چون فرزند رحمه للعالمین است. امام حسین (ع) این پیرمرد مجروح مصیبت دیده در روز عاشورا سخنرانی کرد خودش را معرفی کرد برای اینکه به مردم یادآوری کرد که کیست. دشمنان امام (ع) گفتند تو را می شناسیم ولی به خاطر کینه ای که به پدرت داریم می خواهیم تو را بکشیم. دشمن امام حسین(ع) این چنین است.
 حاج آقا رفیعی در بخش دوم سخنانشان به تأثیرات قیام حضرت اباعبدالله (ع) اشاره کردند و گفتند: اولین تأثیر قیام امام (ع) این بود که امام حسین (ع) با این حرکت مرز بین اسلام علوی و اموی را مشخص کرد. امام می خواست ثابت کند ارزش ها کدامند و ضد ارزشها کدامند. می خواست اسلام محمدی را در جامعه احیا کند.
دومین اثر قیام امام حسین (ع) این بود که ابهت یزید را در هم شکست. قبل از ایشان کسی جرأت نمی کرد علیه یزید دست به شمشیر ببرد. جز امام حسین (ع) همه با یزید بیعت کردند. امام  حسین (ع) ثابت کرد که می شود علیه کسانی که در جامعه فساد می کنند شورید.
اثر سوم قیام امام حسین (ع) ایجاد نهضت های متعدد علیه امویان بود. امام حسین (ع) قدرت پوشالی امویان را در هم شکست. به طوری که ایشان سال 61 هجری قیام کردند و بعد از آن قیام های متعددی مانند قیام عبدلله بن حنظله، مختار ثقفی، سلیمان خزاعی و .. صورت گرفتند. طوری که شعار هیات من ظله ایشان یک شعار عمومی و جهانی شد. قیام های امروز در کشور های حوزه خلیج فارس مانند قیام مصر، لیبی، بحرین و حزب الله نشأت گرفته از قیام امام حسین (ع) است. انقلاب جمهوری اسلامی هم نشأت گرفته از این قیام است.
حاج آقا رفیعی در آخر سخنانشان اشاره کردند که نفوذ پذیری قیام امام حسین (ع) به حدی بود که در درون خانواده یزید هم تأثیر گذاشت. معاویه دوم فرزند یزید وقتی به حکومت رسید در روز اول خلافت گفت: مردم اگر این خلافت گنجینه ای هم باشد ما خاندان ابوسفیان سهم خود را از این خلافت برداشتیم. خلافت مال فرزندان رسول خداست. مال امام زین العابدین(ع) است. این ها اثر قیام امام حسین (ع) است. در ادامه این مراسم عزاداری و ذکر نوحه و مصیبت شهدای کربلا صورت گرفت و زیارت عاشورا توسط خانم مولایی، از دانشجویان مرکز قرائت شد.

 


۱۳۹۶/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰
۱۰۶۹ بازدید