اخبار

برگزاری نشست فرهنگی روشهای مناسب انتخاب همسر و تحکیم بنیان خانواده با حضور حاج آقا طهماسبی نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه محترم شهرستان کوهدشت

۱۳۹۷/۰۹/۲۸

این نشست روز دوشنبه 97/9/26با حضورحاج آقا طهماسبی نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه شهرستان کوهدشت، مهندس جعفری معاون محترم سازمان تبلیغات اسلامی کوهدشت و کارکنان و دانشجویان مرکز آموزش عالی کوهدشت و با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز آموزش عالی کوهدشت در سالن آمفی تئاتر این مرکز برگزار شد.

در ابتدای این جلسه معاون محترم سازمان تبلیغات اسلامی جناب آقای مهندس جعفری از دکتر ملکی رئیس مرکز آموزش عالی کوهدشت به خاطر برگزاری این جلسه در این مرکز تشکر و قدردانی نمودند.

حاج آقا طهماسبی نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه شهرستان کوهدشت ، سخنران نشست،  در ابتدا با ذکر آیات، احادیث و روایاتی از ائمه معصومین (ع) به اهمیت خانواده در اسلام اشاره نمودند. ایشان فرمودند: بحث خانواده از بحث های مهم و ضروری از اول خلقت بشر تا الان می باشد. قرآن مجید می فرمایند: ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم. رکن اولیه خانواده مرد و زن است و سپس رکن سوم یعنی فرزندان به آنها اضافه می شود. پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: هیچ بنایی نزد خداوند محبوب تر از ازدواج نیست. چون ازدواج سبب تشکیل خانواده است. همچنین در روایات آمده است که بالاترین نعمت بعد از اسلام داشتن یک همسر و همراه مناسب است.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان افزودند: مرد و زن مکمل همدیگر هستند. قرآن مجید می فرمایند: شما لباس برای زنان هستید و آنها لباس برای شما هستند. در اسلام وظایف متقابلی برای زن و شوهر و فرزندان نسبت به هم قرار داده شده است. اگر هر کدام از اعضای خانواده به وظایف خود عمل کنند جامعه سعادتمند می شود. برخی از این وظایف مخصوص زن، برخی مخصوص مرد و برخی هم مشترک است.

حاج آقا طهماسبی سپس فرمودند: اولین  قانون و شرط ادامه و نشاط خانواده وجود محبت است. بدون وجود محبت زندگی سرد و بی روح می شود و فرزندان هم ضربه می خورند. خداوند در قرآن می فرمایند: خداوند مابین زن و مرد مودّت و رحمت قرار داده است. قوام زندگی بر اساس محبت است. در عین حال که مرد، مرد است و زن زن است، مرد سرپرست زندگی است و این به معنی برتری مرد نیست بلکه نشانه مسئولیت مرد در خانواده است.

ایشان در ادامه گفتند: متأسفانه در زمان حاضر غربی ها زن را به عنوان یک کالای پست معرفی می کنند که با آزادی های بی حدی که به زن داده اند حرمت زن را شکستند. ایشان گفتند: چیزی که خیلی زندگی ها را از هم می پاشاند این است که بین زن و مرد عذر پذیری وجود ندارد . باید عذر پذیر و خطا پذیر باشیم.

امام جمعه شهرستان کوهدشت تصریح کردند: یک نکته مهم و کلیدی در زندگی مدیریت خانواده است. برخی مواقع ممکن است مرد در خانواده نباشد که زن باید مدیر خانواده باشد. مرد و زن هر دو باید مهارت مدیریت زندگی را داشته باشند. نکته اساسی این است که کسی که می خواهد همسری انتخاب کند باید ملاک های درستی برای انتخاب خود تعریف کند. و آموزش مسائل و مهارت های زندگی خیلی مهم است.

ایشان در ادامه به ملاک های انتخاب همسر از دیدگاه اسلام اشاره کردند و  افزودند: ملاک اصلی در انتخاب همسر از دیدگاه اسلام ایمان است. ایمان یعنی تعهد، پاک بودن و مومن بودن. دومین ملاک هم کفو بودن است. که مرد و زن باید با هم سازگار باشند. خانواده همسر ریشه دار باشد. سومین ملاک داشتن حسن اخلاق است. همسر باید سلامت جسمی و روحی داشته باشد.

حاج اقا طهماسبی فرمودند: نکته مهم این است که باید زندگی را برای خودمان تعریف کنیم که هدف ما از زندگی چیست. از هر دوره ای از زندگی باید استفاده کرد. ما باید فعال باشیم و حرکت داشته باشیم. و بفهمیم که دنیا با مشکلات پیچیده است. اگر واقعاً در زندگی تقوا باشد انسان آرام است و در زندگی آرامش دارد. نباید در زندگی ایرادگیری و رویاهای غیر قابل دسترسی باشد. الان یکی از بحث های مهم بحث مشاوره است که زن و شوهر در هنگام مشکلات باید به مشاورین که افراد متخصص و آگاهی هستند مراجعه کنند و فوراً تصمیم به طلاق گرفته نشود.


۱۳۹۷/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰
۴۸۰ بازدید