اخبار

همایش بزرگداشت حافظ، شاعر بزرگ ایران برگزار شد

۱۳۹۷/۰۷/۲۴

همایش بزرگداشت حافظ شیرازی، شاعر پرآوازه ایرانی با همکاری مرکز آموزش عالی کوهدشت و انجمن ادبی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کوهدشت برگزار گردید.

 این همایش عصر روز دوشنبه 23 مهر ماه با حضور ریاست محترم مرکز آموزش عالی کوهدشت جناب آقای دکتر ملکی، دانشجویان، اساتید و کارکنان این مرکز، جمعی از اساتید شعر و ادب، شعرا، هنرمندان و  هنر دوستان و  انجمن ادبی اداره ارشاد شهرستان کوهدشت و ریاست محترم این اداره جناب آقای مهندس جعفری در محل سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد اسلامی شهرستان کوهدشت برگزار گردید.

شعر خوانی دانشجویان مرکز آموزش عالی کوهدشت و شاعران شهرستان کوهدشت به زبان فارسی و لکی گرما بخش این محفل شد، به طوری که همایش سه ساعت به طول انجامید.

دکتر شهرام ملکی سخنران این همایش، در دو بخش به  ایراد سخنرانی پرداختند. مخاطب بخش اول صحبت های ایشان دانشجویان جدیدالورود بودند و در بخش دوم در مورد حافظ و خصوصیات شعر ایشان به ایراد سخنرانی پرداختند.

متن سخنان ریاست مرکز آموزش عالی کوهدشت به شرح ذیل است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین

 

ابتدا جا دارد فرا رسیدن ایام ماه صفر و شهادت حضرت رقیه (س) را خدمت شما عزیزان و تمامی شیعیان جهان تسلیت و تعزیت عرض کنم و به رسم ادب خیر مقدم می گویم خدمت شما عزیزان حاضر در جلسه، اساتید، دانشجویان، کارکنان زحمتکش دانشگاه، اساتید شعر و ادب، شعرا، هنرمندان و  هنر دوستان گرامی که قبول زحمت نموده و در این جلسه حضور بهم رساندید  .  تشکر و قدردانی می نمایم   و سلام و خسته نباشید دارم خدمت برادر عزیز و بزرگوارم جناب آقای مهندس جعفری ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کوهدشت که زحمت برگزاری هر چه بهتر این مراسم را با همکاری دانشگاه دولتی کوهدشت به عمل آورده اند، تشکر و قدردانی می کنم.

همانطور که می دانید این مراسم به دو مناسبت انجام گرفته است،

1- به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید و خوشامدگویی خدمت دانشجویان عزیز جدیدالورود به دانشگاه دولتی کوهدشت     و

2-  به مناسبت روز 20 مهر ماه، یاد روز بزرگداشت شاعر بزرگ و پر آوازه ایران، حافظ شیرازی.

 

در ابتدا سخن، خداوند منان را سپاس می گویم که به ما نعمت علم اندوزی و توفیق خدمت به بندگانش را ارزانی داشته است.

 ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن بهار علم و دانش و آغاز سال تحصیلی جدید خدمت اساتید ارجمند، همکاران گرامی و حضور شما دانشجویان عزیز و عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی به دانشجویان جدیدالورود که با گذر از مرحله دانش آموزی به مرحله دانشجویی رسیده اید و در برهه ای حساس از زندگی خود یعنی گذر از دنیای نوجوانی به عالم جوانی که تعیین کننده شخصیت، منش و هویت فردی شماست، پا گذاشته اید.


لازم است بدانید دانشگاه مکان تفکر، تحقیق و تولید راه حل­های علمی برای رفع مشکلات جامعه است. لذا ما مسئولین، اساتید و کارکنان دانشگاه بر خود وظیفه  می­دانیم نهایت تلا
شمان را جهت فراهم نمودن محیطی پویا، سالم، بانشاط، علمی و با استانداردهای بالای آموزشی و پژوهشی برای شما جوانان مستعد و مشتاق علم و اندیشه و تخصص، به کار گیریم.

امیدوارم با تلاش و همّت والای شما دانشجویان عزیز، عزم راسخ اساتید برجسته و کارکنان مسئول و ماهر دانشگاه و کمک و مساعدت مسئولین بزرگوار استان و شهرستان، فعالیت­های علمی و پژوهشی دانشگاه سرعت یافته و همچنان که سزاوار این دانشگاه می­باشد، در آینده نزدیک، این دانشگاه یکی از دانشگاه­های مطرح در سطح استان و کشور باشد. پس برای همگان از درگاه خداوند متعال، دستیابی به مدارج عالی علمی، دینی و اخلاقی، تواًم با سلامتی، بهروزی و موفقیت تحصیلی را خواهانم.

و اما در بخش دوم صحبت ها ابتدا باید عذر خواهی کنم از شما اساتید گرام شعر و ادب حاضر در جلسه که در محضر شما بزرگان به ایراد سخن در وصف شاعر پر آوازه، حافظ شیرازی می پردازم.

همانطور که می دانید حافظ شیرازی از شاعران مشهور ایرانی است که نام و یادش همیشه در خاطر همه ی ایرانیان بوده و می باشد.

بیستم مهر ماه روز بزرگداشت حافظ نامگذاری شده، که دراین روز جشن‌ها و برنامه‌های‌ متنوعی در اقصی نقاط جهان به خصوص ایران و شهر شیراز برگزار می گردد.

خواجه شمس الدين محمد شيرازي شاعر و حافظ قرآن، متخلص به حافظ و مشهور به لسان الغيب از بزرگترين شاعران غزل سراي ايران و جهان به شمار مي رود.

حافظ را  نمي توان از سنخ شاعران تک بعدي و تک ساحتي محسوب و تفکر شاعرانه اش را تنها به يک وجه خالص تفسير کرد. 

اشعار خواجه شمس الدين محمد شيرازي داراي ابعاد گوناگون و متنوع، سرشار از راز و رمز و پرسش از حقيقت هستي است.

شعرهای حافظ بیشتر غزل هستند که به‌ غزلیات حافظ شهرت دارند.

دیوان حافظ مشتمل بر حدود ۵۰۰ غزل، چند قصیده، دو مثنوی، چندین قطعه و تعدادی رباعی است و تا کنون بیش از چهارصد بار به اشکال و شیوه‌های‌ گوناگون، به زبان پارسی و دیگر زبان‌های‌ جهان به‌ چاپ رسیده‌است.

از نكات قابل توجه درباره دیوان حافظ، رواج “فال گرفتن” یا تفأل از آن است كه سنتی تازه نیست و از دیرباز درمیان آشنایان شعر ایشان متداول بوده و هست و چون در هر غزلی از دیوان حافظ می‌توان- به هر تأویل و توجیه- بیتی را حسب حال فال گیرنده یافت، او را « لسان الغیب» لقب داده اند.

از افتخارات دیگر این شاعر پر آوازه این است که در نوجوانی قرآن را با چهارده روایت آن از بر کرده و از همین رو به حافظ ملقب گشته‌است.

خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی «حدود سال ۷۲۷ لغایت۷۹۲ هجری قمری برابر با سال ۷۰۶ لغایت ۷۶۹ هجری شمسی» می زیسته؛ شاعر بزرگ سده هشتم ایران «برابر با قرن چهاردهم میلادی» است و یکی از سخنوران نامی جهان به شمار می رود.

اطلاعات چندانی از خانواده و نياکان خواجه حافظ در دست نیست اما گفته می شود پدرش بهاءالدین نام داشته و مادرش نیز اهل کازرون بوده‌است.

حافظ درخانواده‌ای از نظر مالی در حد متوسط جامعه زمان خودش متولد شده و جا دارد بدانید که شغل اصلی ایشان شاعری نبوده و امرار و معاش زندگی خود را از راه دیگری انجام می داده است.

پس از مرگ پدر، شمس الدین نزد مادرش زندگی می کرده و در سنین نوجوانی به شغل نانوایی پرداخته است. در همین دوران به كسب علم و دانش علاقه مند شده و به درس و مدرسه پرداخته و بعد از تحصیل علوم، زندگی او تغییر كرده و در جرگه طالبان علم درآمده و مجالس درس علمای بزرگ شیراز را درس كرده است.

محل تولد ایشان شیراز بوده و در همان شهر نیز روی در نقاب خاک کشیده‌است. 

روایت است هنگامی که قصد دفن جنازه حافظ را داشتند، عده‌ای از متعصبان با استناد به اشعار حافظ درباره می‌گساری، با دفن وی به شیوه مسلمانان مخالف بودند و در مقابل عده دیگر او را فردی مسلمان و معتقد میدانستند. لذا قرار شده که از دیوان حافظ فالی بگیرند و تفال به دیوان ایشان زدند که این بیت آمده است:

قدم دریغ مدار از جنازه حافظ

که اگرچه غرق گناه است، می رود به بهشت

این شعر در بدخواهان حافظ تأثیر بسیاری می گذارد و همه ی آنها را خاموش می سازد.

مقبره این شاعر بزرگ در شهر شیراز و در منطقه حافظیّه در فضایی آکنده از عطر و زیبایی گل‌های‌ جان‌پرور، درآمیخته با شور اشعار خواجه، واقع شده‌است.  امروزه این مکان یکی از جاذبه‌های‌ مهمّ گردشگری به شمار می رود و تعداد زیادی از مشتاقان شعر و اندیشه‌ حافظ را از اقصا نقاط جهان به این مکان می‌کشاند.

گويى از صحبت ما نيک به تنگ آمده بود
بار بر بست و به گَردَش نرسيديم و برفت

ای غایب از نظر، به خدا می‌سپارمت
جانم بسوختی و به دل دوست دارمت

با تشکر- والسلام

ریاست محترم اداره ارشاد اسلامی شهرستان کوهدشت جناب آقای  مهندس جعفری نیز ضمن سخنانی راجع به چگونگی اشعار حافظ ، از  ریاست محترم مرکز آموزش عالی کوهدشت جناب آقای دکتر ملکی به خاطر تعامل و همکاری در اجرای این برنامه تشکر و قدردانی  نموده و خواستار تعامل بیشتر مراکز دانشگاهی و اداره ارشاد شدند.

سه نفر از دانشجویان مرکز آموزش عالی کوهدشت خانم ها فاطمه سید فتاحی، کوثر درویشی و مهسا نعمت الهی  و تعداد زیادی از شاعران کوهدشت از جمله آقایان حسین آزادبخت، حشمت آزادبخت، کیومرث عیدی پور، مرتضی خدایگان، خانم شهبازی و ... در این مراسم اشعار خود را به زبان فارسی و محلی به سمع و نظر حاضران رساندند.

از دیگر بخش های جالب این همایش، برنامه حافظ خوانی و آواز خوانی با اجرای مرتضی خدایگان، حافظ خوان،  آواز خوانی آقای جمشید خنجریان از آوازخوانان خوش صدای کوهدشتی، و نوازندگی آقای حسینی بود که با اجرای زیبای اشعاری از دیوان حافظ حاضران در جلسه را مستفیض نمودند.

در پایان این برنامه بسته های فرهنگی از طرف امور فرهنگی مرکز آموزش عالی کوهدشت به مناسبت ورود دانشجویان جدیدالورود به مرکز آموزش عالی کوهدشت به آنان اهدا گردید.

امور فرهنگی مرکز آموزش عالی کوهدشت

م- میرآقایی


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


۱۳۹۷/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰
۸۷۹ بازدید