اخبار

سخنرانی دکتر گراوند به مناسبت ایام جانسوز محرم در مرکز آموزش عالی کوهدشت

۱۳۹۴/۰۷/۲۷
به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش عالی کوهدشت؛دکتر مجتبی گراوند به مناسب ایام جانسوز محرم در مرکز آموزش عالی کوهدشت برای دانشجویان به سخنرانی پرداختند و در مقدمه ی بحث اشاره ای به این موضوع داشتند که ارتباط باورها و خُلقیات عصر جاهلی با حادثه‌ی خونین عاشورا مسئله‌ی بسیار مهمی است؛ زیرا حوادث اجتماعی معمولاً ریشه در گذشته دارند. وی گفتند که علی رغم بعثت رسول گرامی اسلام (ع) و همه‌ی تلاش‌های آن حضرت جهت دگرگونی اخلاقی و اعتقادی مردم؛ برای از بین بردن رسوباتِ افکار و آداب و سنن جاهلی و تربیت جامعه‌ی نوبنیاد، سه مشکل اساسی وجود داشت: اول اینکه تغییر فرهنگ و ایدئولوژی از تحولات دیرپا و نیازمند زمان بود و پیغمبر اسلام چنین فرصتی را پیدا نکرد، لذا آثار اعتقادی و اخلاقی دوران کهن تا اندازه ای در افرادی که به اسلام گرویده بودند، باقی ماند. همچنین پیروان اسلام اکثراً متعلق به بعد از هجرت پیامبر (ص) و فتح مکه بودند. دوم اینکه بنا به تعبیر صریح قرآن کریم، عده ای ازمردم اساساً ایمان نیاوردند و از روی طمع یا خوف تظاهر به اسلام نمودند. به همین جهت اسلام را وسیله ای برای کامیابی و حفظ منافع خویش می‌دانستند. سوم اینکه مبیّن و مفسّر قرآن کریم یعنی حضرت امیر (ع) را با طرح کودتای سقیفه ی بنی ساعده خانه نشین کردند و بار دیگر منافقان یا مسلمانانِ مصلحتی اداره‌ی امور را در دست گرفتند. رئیس مرکز آموزش عالی کوهدشت در یک تحلیل کلی و در تاریخ قرون نخستین اسلامی به دو جریان عمده اشاره ای داشتند که عبارت بودند: 1-جریان دین باور که مبتنی بر تئوکراسی دینی بود. این جریان خواهان حفظ و ادامه‌ی راه اولیاء و انبیاء بود و با انواع تحریف‌ها و کج روی‌های فرهنگی و ناهنجاری‌های اخلاقی و ارزشی مبارزه کرد و با تغییر تاکتیک‌ها و روش‌ها لحظه ای در این راه کوتاهی نکرد. به گواهی تاریخ می‌توان گفت که ائمه اطهار علیهم السلام، شاگردان و شیعیان مخلص آن بزرگواران در صف اول این جریان قرار دارند. در این میان امام حسین (ع)؛ مظهر عزت یک جامعه‌ی توحیدی و انسانی است زیرا قیام و نهضت او چکیده و عصاره ای از مروت و جوانمردی، خود باوری، کرامت، نیرومندی و استواری یک انسان واقعی است که می‌تواند الگویی کامل برای بینش‏ها، منش‏ها و کنش‏های فردی و اجتماعی به شمار آید. 2- جریان سنتی یا سنت گرا که خواهان بازگشت به جاهلیت ثانی اما در لباس و لفافه ای از پوشش دینی بود. این جریان از دین مبینِ اسلام استفاده‌ی ابزاری کرد؛ به طوری که به اسم اسلام و منافع مسلمین، در واقع مردم را به بندگی کشید و بر گرده‌ی آن‌ها سوار شد و جنایت‌های زیادی انجام داد که باعث انحراف از اسلام ناب محمدی (ص) و شکاف روزافزون در میان مسلمین گشت. گراوند ادامه دادند که مطالعه و بررسی تاریخی واقعه‌ی کربلا و قیام امام حسین (ع) اگر چه ریشه ها و ماهیت این نهضت را نمایان می‌سازد اما وقوف بر تمام ابعاد آن واقعه‌ی عظیم، نیازمند واکاوی بنیاد های نظری و اعتقادی این حماسه‌ی عظیم و ماندگار تاریخی است. بنابراین ضرورت دارد اهداف و مبانی تئوریک قیام امام حسین (ع) مورد مداقه قرارگرفته تا علل، انگیزه ها و از همه مهم‌تر اهداف قیام به درستی بررسی و تبیین شود. به طور کلی و خلاصه در متون و منابع تاریخی درباره‌ی علل و دلایل قیام سرور و سالار آزادگان جهان؛ اشاره های مختلفی شده است که به طور مختصرعبارتند از: اقامه‌ی امر به معروف و نهی از منکر، از بین بردن بدعت‌ها و احیای سنت‌ها، امتناع از بیعت با یزید به عنوان فردی فاسد فاسق شراب خوار بی اعتقاد میمون و سگ باز... دعوت کوفیان و نامه های مکرر و زیاد آن ها، تشکیل حکومت دینی که امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و صالحی نجف آبادی در کتاب «شهید جاوید» و برخی دیگر از نویسندگان این دیدگاه را دارند، حفظ کیان اسلامی، صیانت خلافت از انحرافات امویان، جلوگیری از ظلم و ستم امویان بر امّت اسلامی خصوصاً شیعیان، جلوگیری از محو نام آل رسول (ص)، جلوگیری از تاراج بیت‌المال مسلمین، عمل به وظیفه‌ی دینی و تکلیف شرعی، اتمام حجت و تبلیغ دینی و مهمتر از همه جهل بیش از حد مردم نسبت به انحرافات و اختلال و انحطاط روحی مردم باعث گردید که امام حسین (ع) قیام کند تا مردم را بیدار و از بیماری و دودلی نجات دهد. رئیس مرکز آموزش عالی کوهدشت ادامه دادند که بنا به دلایل فوق‌الذکر در مورد اهداف قیام امام حسین (ع) از دیر باز تا کنون؛ مورخان، پژوهشگران و صاحب نظران قلم فرسایی کرده اند و با الهام و استناد به سخنان امام حسین (ع) و بررسی متون مختلف تاریخ اسلام، رویکردها و رهیافت‌های مختلفی در تحلیل واقعه‌ی عاشورا داشته اند که هر کدام از این رهیافت‌ها نکات و وجوه مشابهی دارند. از نظر گراوند قیام امام حسین (ع) علاوه بر این که ماهیّت یزید و حزب بنی‌امیه را رسوا ساخت؛ الگویی برای رهایی، قیام‌ها و انقلاب‌های جهان اسلام شد و حتی در قیام غیر مسلمانان نیز آثار مثبتی بر جای گذاشت. زیرا افکار و اخلاق بلندنظرانه و عالی انسانی جای گزین اخلاق جاهلی حاکم در آن روزگار شد و به نوعی باعث بیداری وجدان و شعور دینی مردم گشت و پس از آن قیام‌های مختلفی با شعار «یا لثارات الحسین» شکل گرفت و دولت امویان را به شورش‌های مختلفی گرفتار کرد. در واقع می‌توان گفت که امام حسین (ع) با نثار خون خویش و بهترین یاران پاکش که چکیده‌ی همه‌ی فضیلت‌ها و خوبی‌های عالم بودند، به همه‌ی انسان‌ها فارغ از نگاه قومی و دینی؛ درس آزادگی و آزاد زندگی کردن، نترسیدن از مرگ در راه حق، ظلم ستیزی، فداکاری در راه مکتب، حفظ اسلام و کیان امت اسلامی، اهمیت به مقدسات دینی و نماز، وفای به عهد، بزرگواری و کرامت حتی در برخورد با دشمن، امکان اصلاح و بازگشت در همه حال (توبه‌ی حُر)، نقش فعال و سازنده‌ی زن (نقش حضرت زینب (س) و مادر وهب)، سخاوت، شجاعت، مقاومت، مروت و جوانمردی و... آموخت و به همین دلیل پیروز همیشه‌ی تاریخ خواهد بود

۱۳۹۴/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰
۵۹۴ بازدید